مسئله اصلی امروز ما در شهر تهران، موضوع حمل‌ونقل عمومی است. یکی از خواسته‌ها و نیازهای جدی مردم تهران هم در دوره قبل و هم در دوره فعلی، براساس نظرسنجی‌ها پس از آلودگی هوا، موضوع حمل‌ونقل است.

امانی

حمل‌ونقل یکی از عوامل مؤثر در آلودگی هواست؛ لذا پاک‌شدن و توسعه حمل‌ونقل عمومی جزو اهداف مدیریت شهری یعنی شورای شهر و شهرداری تهران بوده است. در راستای این مهم، کار فوق‌العاده‌ای در بودجه1402شهرداری تهران رقم خورد و علاوه ‌بر بودجه هر ساله، اعتبار 10هزار میلیارد تومانی برای حوزه حمل‌ونقل عمومی اضافه کردیم تا دست شهردار تهران برای انعقاد قرارداد و خرید واگن مترو، اتوبوس و تاکسی باز شود.
ما قراردادی از سال 1395برای خرید واگن داشتیم و بر اساس این قرارداد قرار بود شرکت چینی 630دستگاه واگن را با همکاری شرکت واگن‌سازی تهران و با تامین اعتباری که از طریق دولت انجام می‌شد، در اختیار متروی تهران قرار دهد، اما این قرارداد طی 7سال گذشته به‌رغم پیگیری‌های متعدد بی‌نتیجه ماند که خوشبختانه مدتی پیش توسط شهرداری تهران و با کمک دولت، گشایشی در اعتبار ارزی این قرارداد صورت گرفت که نه‌تنها630دستگاه، بلکه 161دستگاه واگن دیگر اضافه شد.
در سفری که شهردار تهران به چین داشت قرارداد نهایی با شرکت مربوطه امضا شد و زمان‌بندی تحویل این واگن‌ها به 48‌ماه کاهش یافت و قول دادند نخستین واگن‌ها را نیز از  ‌سال آینده به تهران تحویل دهند. این اقدام ارزشمند است چرا که در توسعه ناوگان حمل‌ونقل عمومی اولویت نخست، متروست.
در زمان آغاز به ‌کار شورای ششم بارها به شهرداری تهران تأکید داشتیم که نسبت به تکمیل خطوط 6 و 7مترو اهتمام جدی داشته‌باشند تا 7خط کامل مترو در تهران داشته باشیم و خوشبختانه این مورد نیز توسط شهرداری با جدیت دنبال می‌شود و
هر چند وقت یک‌بار شاهد بهره‌برداری ایستگاه‌های جدید مترو هستیم همین مهم منجر به افزایش ظرفیت حمل مسافر این ناوگان ریلی می‌شود. مترو از حیث انبوه‌بر، سریع، پاک و ارزان بودن دارای اهمیت زیادی است و به‌دلیل این 4ویژگی روی توسعه این ناوگان تأکید می‌کنیم. به‌رغم اینکه بنده انتقادات زیادی نسبت به عملکرد شهرداری تهران در حوزه توسعه ناوگان حمل‌ونقل عمومی داشتم، چرا که به‌نظر بنده شهرداری پیش از این، توسعه حمل‌ونقل عمومی را در دستور کار قرار نداده بود، درحال حاضر شاهد هستیم اتفاقات خوبی برای مترو و اتوبوس پایتخت رقم می‌خورد.
خوشبختانه شهرداری تهران با برخی از تولیدکنندگان داخلی برای واردات اتوبوس قرارداد بسته که اگر به تعهدشان عمل کنند باید تا پایان سال شاهد ورود 1000دستگاه اتوبوس به سیستم اتوبوسرانی باشیم و علاوه بر این گفته شده که شهرداری تهران از دولت مجوز واردات 1000دستگاه اتوبوس دست دوم را دریافت کرده که در مجموع چشم‌انداز خوبی را در حوزه حمل‌ونقل شاهد خواهیم بود.
با ورود واگن‌های جدید به مترو و افزایش اتوبوس اگر نیاز به جذب نیروی جدید برای راهبری قطار و اتوبوس بود، شهرداری تهران باید تصمیم‌گیری‌های لازم را در این خصوص انجام دهد تا در این زمینه با کمبودی مواجه نشویم و پیگیری‌های لازم را در این رابطه انجام خواهیم داد.

​ناصر امانی؛ عضو کمیسیون بودجه و رئیس کمیته منابع انسانی شورای شهر تهران

کد خبر 800504

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha